Ritverslag fietsweekend 26-06-20 t/m 28-06-20

Ritverslag fietsweekend  26-06-20 t/m 28-06-20

Beesel en omstreken (L)

Afgelopen weekend voltrok zich op 26, 27 en 28 juni en ons basiskamp was dit keer gelegen in het Limburgse plaatsje Beesel, gelegen tussen Venlo en Roermond.

De deelnemers waren André, Gerard, Maarten, Geert-Jan, Alfred, Harm, Roel en ik. Martijn bestuurde de volgwagen nadat hij zich eerder had afgemeld als gevolg van blessureleed.

Onze grote organisator Joop had zich in de ochtend van vrijdag geheel onverwacht afgemeld met buikklachten en dat bericht sloeg bij de deelnemers in als een bom. Er werd echter snel geschakeld en Harm en Geert-Jan namen op zich om beurtelings als toerleider op te treden. Dit verliep gedurende het hele weekend vlekkeloos.

We verbleven in Beesel in een B&B-locatie die werd gerund door twee alleraardigste mensen op leeftijd die precies in de gaten hadden hoe ze zich ten opzichte van ons moesten opstellen. Lekker met rust laten en er precies zijn op die momenten dat het nodig was.

De man was overduidelijk een groot liefhebber van het Oost-Duitse automerk Trabant. Hij beschikte niet alleen over een groot aantal miniatuurmodellen, maar ook over een prachtig geel levensecht model met open dak, dat tevens dienst deed als beschermbuffer voor onze fietsen die zich voor hun pand bevonden. Het verblijf was prima en met name het ontbijt was onovertroffen.

De reis naar Beesel op vrijdag over 149 km was door de extreme warmte en de ferme tegenwind een loodzwaar karwei. De door Joop uitgestippelde route was andermaal prachtig en leidde ons via Groesbeek, het Reichswald, Heijen, Afferden en Bergen naar pauzeplaats Well aan de Maas. We hadden er toen 85 gereden en bij een aantal van ons waren al tekenen van verval zichtbaar. De lunch was overigens prima en de grote glazen ijskoude cola vonden gretig aftrek. Vervolgens reden we door prachtige tussen de Maas en de Duitse grens gelegen natuur richting Venlo. Rond kilometer 100 werd in ieder geval ik fors geraakt door de bekende man met de hamer. Ik moest even tegen een boom gaan zitten en me gaan bezinnen over hoe het verder moest. Twee koude flessen water verder besloot ik toch weer verder te fietsen, mits het tempo wat naar beneden zou gaan. Omdat iedereen zich daar vervolgens ook aan hield kon ik en ook de rest het eindpunt Beesel bereiken, weliswaar met de tong op de schoenen. En wat is er na zo’n zware dag nu lekkerder dan een lekker koud flesje bier en een fijne douche. Naarmate de avond vorderde en zeker na de lekkere door Geert-Jan bereidde pastamaaltijd knapte iedereen weer op en werd het een heel gezellige avond. Omdat op dag twee er weer een pittig programma op het menu stond ging iedereen op tijd naar bed.

Na het heerlijke ontbijt vertrokken we voor dag twee die ons uiteindelijk moest brengen op de top van de Keutenberg. Het was iets minder warm dan op vrijdag, maar nog altijd was het erg warm en benauwd en de wind blies op de heenweg fors in ons nadeel. We passeerden daarbij onder meer Swalmen, Roermond, Montfoort, Koningsbosch, een stukje Duitsland, Sittard, Oirsbeek, Nuth, Hulsberg en Schoonbron. Daar lag Nederlands steilste klim, de Keutenberg, op ons te wachten. Het was inmiddels op het heetst van de dag en de onstuimige wind stond precies op de kop. Uiteindelijk kwam iedereen op zijn eigen manier boven. Vervolgens draaiden we van de wind af en lag pauzeplaats Schimmert binnen handbereik. Wel moesten we daarvoor nog wat klimmen rond Valkenburg overwinnen. We lunchten op een camping net buiten Schimmert. Het eten was er goed en we kregen gezelschap van een prachtig mooie jongedame die in het gezelschap was van een op een papegaai gelijkende vogel. Natuurlijk was het André die aanspraak zocht en hij kwam er achter dat het beestje Kwiebus of Wiebus was genaamd en een roodstaart papegaai was. Een en ander leidde tot een vermakelijke lunch en een even vermakelijke conversatie met de eigenaresse van Wiebus of Kwiebus. Het woord Kwiebus werd de rode draad door het weekend. Vanaf Schimmert hadden we de wind dus vol in de rug en was het relatief makkelijk om weer in Beesel te geraken. We passeerden daarbij onder meer het gezellige en drukbevolkte centrum van Roermond. Ook op deze dag was een lekker koud flesje bier na 140 km in Beesel een aangename binnenkomer. Dit keer was Maarten onze kok en hij schotelde ons lekkere spaghetti, risotto en een stoofpotje voor. Na andermaal een gezellige avond maakten we ons zondagochtend op voor de terugreis..

De eigenaars van de B&B stonden erop dat we samen met de Trabant op de foto gingen en zulks geschiedde. De foto, net als een aantal andere actiefoto’s, staan overigens op de app op deze site. Deze dag zouden we de wind schuin van achter krijgen en dat bleek in de praktijk ook aardig te kloppen. Met een gemiddelde van dik 29 over 125 km waren we relatief snel weer thuis. We nuttigden de lunch in Beugen bij Boxmeer. Daar bleek dat de inspanningen van de voorbije dagen hun tol hadden geeist, want “de zjoem” was er een beetje uit. Niet erg, want zo gaat het elk jaar. We wilden weer graag op huis op aan.

Ik vermeld nog wel dat ook de route van dag drie, net als de andere twee door Joop gemaakte routes, prachtig was. We staken meteen al bij Beesel met het pont de Maas over naar Kessel, van waaruit we richting de Peel reden. Met name de weg van Helenaveen naar Grientsveen en het fietspad door het bos naar Overloon waren mooi, maak ook het fietspad door de Maasheggen tussen Groeningen en Beugen was meer dan de moeite waard. Vanaf Beugen was het eigenlijk de kortste weg naar huis, met dien verstande dat we tussen Beugen en Haps nog op een prachtig stukje natuur stuitten. Om 15.00 uur waren we weer terug van een zeer geslaagd fietsweekend 2020. Ik kan me niet heugen (ik zal het ongetwijfeld vaker hebben gezegd) dat Joop ons eerder een dergelijk mooi en gevarieerd parcours heeft voorgeschoteld. Werkelijk alles wat fietsen zo mooi maakt kwam in de drie routes terug. Het zal misschien een schrale troost voor hem zijn, maar de deelnemers raakten er niet over uitgepraat. Ook het onderkomen en de pauze-adressen waren prima. Joop komt hiermee een groot compliment toe.

Ik wil ook Martijn bedanken voor zijn begeleidende rol tijdens het weekend. Hij was altijd op het juiste moment ter plaatse en zorgde voor koele drankjes en waar nodig een bemoedigend woord.

Verder een woord van dank aan Geert-Jan en Harm die de navigatie voor hun rekening hebben genomen: feilloos.

Tot slot bedank ik André voor het ter beschikking stellen van zijn bus.

Ik sluit af met de mededeling dat we het weekend zijn doorgekomen zonder enige vorm van malheur, als je tenminste de twee lekke banden daar niet onder schaart.

Dinsdag en donderdag gaan we weer gewoon fietsen en zondag staat het rondje Berkel-Enschot over 100 km op het programma.

We vertrekken om 08.00 uur.