Ritverslag fietsweekend 2019

Datum: 02-07-2019

Fietsweekend Wechelderzande

Het fietsweekend van 2019 vond voor een groot deel plaats in Brabant en België. Uiteindelijk waren we de eerste dag met 11 leden.

Helaas waren de aanvankelijke deelnemers Wout, Martijn en Roel door ziekte afgevallen. Maarten werd op vrijdagavond door Conny opgehaald zodat we zaterdag en zondag  nog met 10 leden waren. Dat waren Joop, Geert-Jan, André, Vincent, Harm, Alfred, Gerard, Carlos, Tonny en Bert. Peter en Martijn reden in de volgwagen.

Op vrijdagochtend vertrokken we met prachtig weer en een noord-oosten wind (heel gunstig dus) in de richting van Waspik, de woonplaats van ultra sporter Maarten van der Weijden. Van daaruit reden we via allerlei plaatsjes in West-Brabant (lunchen deden we in Etten-Leur) naar de Belgische grens om zo via onder meer de Kalmthoutse Hei naar onze bestemmingsplaats Wechelderzande, gelegen in de buurt van Antwerpen, te rijden. We hadden er toen bijna 170 op de teller en de dorst was enorm. We verbleven overigens in chalets op een vakantiepark net buiten het dorp. We hebben er toen voor de allergrootste dorst eerst maar een paar flesjes gewoon bier in gepeerd, voordat we aan het zwaarder grei begonnen. Op enig moment begon Geert-Jan aan de bereiding van het avondmaal; spaghetti met vis en kip. Dat ging er wel in en het werd een heel gezellige avond.

Na ter plaatse een lekker ontbijt te hebben genuttigd vertrokken we voor een kleine 140 km lange tocht naar Grimbergen (bij Brussel) en weer terug naar onze camping. Er was die dag een klein probleempje: het zou ruim 35 graden worden en dat werd het ook. De route was prachtig, maar het was maar goed dat Peter en Martijn ons regelmatig voorzagen van lekker koud water en cola. We kregen zelfs een zak met ijs in onze nek gelegd. Toch kon dit alles niet voorkomen dat Vincent op een 30 kilometer voor het einde uitgeput in de bus ging zitten. Daarvoor was Gerard een keer onderuit gegaan toen hij een richeltje over het hoofd zag en had André zowel voor als achter lek toen ook hij een richel in de weg raakte. Gerard had wat schaafwonden aan arm en been, maar kon gelukkig verder. In Grimbergen genoten we van een heerlijke lunch. Onderweg hield Joop ons op de hoogte van de wedstrijd Italië-Nederland. Terug op de camping toverde Peter heerlijke stukjes biefstuk op tafel en genoten we andermaal van heerlijke drankjes en kortighet. Dat maakte dat we afzagen van de voorgenomen Chinese maaltijd. Het klapstuk van het weekend moest toen nog komen. We besloten aan te sluiten bij een bont gezelschap Palliters (levensgenieters genoemd in België) dat zich net buiten de camping had verzameld op een leuk terras.

Het werd een onvergetelijk sfeervolle avond vol met muziek en lekkere drankjes.

Toch had dit feest een keerzijde, want de volgende ochtend zagen sommigen van ons er toch maar wat beteuterd uit.

Na andermaal een lekker ontbijt te hebben genuttigd gingen we toch allemaal van start voor dag drie (127 kilometers) van dit onvergetelijk weekend. Heel jammer was dat Joop na een dikke 30 kilometer niet verder kon en plaats nam in de bus. Geert-Jan nam de navigatie over en deed dit, evenals Joop natuurlijk, uitstekend. Via plaatsjes als Herentals (de woonplaats van de “Keizer van Herentals” Rik van Looij. Hij werd twee keer wereldkampioen en won 493 wedstrijden) en Retie naderden we de Nederlandse grens. Toen was het nog maar een stukje naar Middelbeers waar we voor de derde keer dit weekend heerlijk lunchten. Voor de laatste 50 kilometer moesten we toen nog even op de tanden bijten, maar ook die gleden zonder problemen onder onze wielen door.

Ik heb al heel veel mooie weekenden met onze vereniging mogen meemaken, maar dit weekend komt wat mij betreft zeker in de top drie terecht. Dat is voor een belangrijk deel te danken aan Joop, maar ook aan Geert-Jan, Martijn en Peter. Maar ook zonder de positieve inzet van alle andere leden was het niet zo een succes geweest. Tot slot bedank ik André voor het beschikbaar stellen van zijn bus.

Zondag gaan we weer op pad voor een tocht door het Land van Heusden. We fietsen dan 100 kilometer en vertrekken om 08.00 uur.

Deze website wil gebruik maken van cookies.