Datum: 02-07-2018

Fietsweekend

Dit keer waren we met 11 leden voor ons jaarlijks fietsweekend. Het was stralend weer en de wind kwam uit het zuid-oosten. Alfred moest helaas op het allerlaatste moment afhaken vanwege gezondheidsproblemen. Zoals gepland ging het in de richting van de randstad, een omgeving waar we nog niet al te vaak hebben gefietst. Ons kampement bevond zich in Amstelveen bij een afgelegen boerderij. De weg er naar toe ging tot aan Gorinchem over voor ons bekende wegen. Vervolgens zochten we ons een weg door de Alblasserwaard naar Groot-Ammers aan de Lek.

Daar namen we het pont naar Bergambacht. Niet heel veel later, na ongeveer 90 km. bereikten  we ons pauze-adres in Gouda. Daar genoten we van een lekkere lunch. Het was ook daar dat Maarten zich bij ons voegde. Vervolgens ging het door de polder via Alphen aan de Rijn naar Amstelveen. Tot aan Gouda hadden we de wind redelijk gunstig staan, maar daarna kregen we die vol op onze snufferd. Dat werd nog flink bikkelen. Toen we even later buiten aan tafel aanschoven voor een lekker koel flesje bier was het leed al weer snel geleden. Wat zaten we er heerlijk en wat was het meteen gezellig. We hadden die vrijdag slechts een lekke band en daar bleef het bij. Maarten verzorgde het avondeten door lekkere spaghetti en macaroni klaar te maken. Dat werd door ons genuttigd aan een grote tafel in de boomgaard onder de perenboom.

Het leek wel een tafereel uit de maffiafilm The Gotfather met Marlon Brando en Al Pacino. Het werd een hele gezellige en genoeglijke avond. Op zaterdagochtend gebruikten we het door ons zelf verzorgde ontbijt in diezelfde boomgaard. Dat ging er wel in. Op die dag ging onze tocht dwars door de bollenstreek naar Noordwijk aan Zee. Toen volgde een lange strook door de duinen naar Zandvoort. Bijna ging het daar mis toen een tegemoet komend Duits meisje van ons schrok en onze groep binnen sukkelde. Gelukkig ging het niet hard en liep alles met een sisser af. In Zandvoort namen we een lekker koel drankje en vervolgden we onze weg via Bloemendaal, Haarlem, Hoofddorp en Aalsmeer. We zaten op enig moment vlak bij onze nationale luchthaven Schiphol. Het was daar een komen en gaan van vliegtuigen.  Onderweg gebruikten we nog een lekkere lunch. Om half vijf kwamen we aan bij onze boerderij. Het was die zaterdag erg warm geweest en de dorst was wederom groot. Dit keer kwam de maaltijd van de plaatselijke Chinees. De hele avond speelde zich weer buiten af en het werd opnieuw erg gezellig. Sommigen van ons, waaronder ook ik, konden het niet laten om (een deel van) een wk-voetbalwedstrijd te kijken. Gelukkig verstoorde dit niet de sfeer. Op zondag verlekkerden we ons andermaal aan een heerlijk ontbijt en gingen we op pad voor de derde en laatste etappe. We hadden dikke pech dat de harde wind was gedraaid en uit het zuid-oosten kwam. Andermaal voornamelijk tegen dus. De tocht ging via de Loosdrechtse Plassen, vliegbasis Soesterberg en Austerlitz naar pauzeplaats Doorn. Na opnieuw een lekkere lunch gingen we op pad voor de laatste 60 km. Dat werd nog extra taai omdat in dat stuk ook de Bommelse brug zat en we de wind vol op kop hadden. Uiteindelijk werd de klus toch nog relatief eenvoudig geklaard, want we kwamen ondanks alle tegenwind thuis met een gemiddelde van ruim 27 per uur. Wat tijdens dat laatste stuk ook nog hielp waren de heerlijke verse kersen die onze begeleiders Peter en Martijn voor ons hadden gekocht ergens rond Geldermalsen. Daarmee is hun rol onvoldoende belicht, want zij hebben er het hele weekend voor gezorgd dat wij niets te kort kwamen. Datzelfde geldt voor Geert-Jan en Maarten die zich om de inwendige mens hebben bekommerd. Tot slot Joop die ondanks al zijn lichamelijke malheur van de afgelopen periode niet alleen gewoon heeft meegefietst maar ook drie werkelijk schitterende routes heeft uitgezet. Wat daarbij hielp was dat ook Geert-Jan een navigatiesysteem op zijn fiets had en daarmee Joop ondersteuning bood. Ook de bus van Pomme kwam weer als vanouds goed van pas. Bedankt daarvoor. Verder bedank ik alle leden die er voor hebben gezorgd dat dit weekend de boeken in zal gaan als een van de mooiste in onze geschiedenis. Ik kan me niet heugen dat we ooit drie dagen lang zo’n prachtig weer hebben gehad dat het mogelijk maakte dat we constant buiten hebben kunnen vertoeven en hebben kunnen genieten van de mooie natuur en de vele hazen. Ook de accommodatie was uitstekend. Verder heb ik geen onvertogen woord gehoord en zijn we op een hele vriendschappelijke manier met elkaar omgegaan. Ook op het sportieve vlak hebben we ons meer dan voldoende kunnen uitleven. Materiaal of andere pech hadden we nauwelijks. Ik kijk nu al weer uit naar het volgend jaar. Maar eens kijken wat we dan weer kunnen verzinnen. Vergeet vooral niet te kijken naar de vele mooie foto’s die naar je zijn toegestuurd. Zondag fietsen we naar het Land van Heusden en Altena voor een tocht van 100 km. Het vertrek staat gepland om 08.00 uur. Het zou mooi zijn als we weer een mooie hoop volk hebben, zodat we nog kunnen terugblikken op afgelopen weekend.

Terug naar het verslagen overzicht